Tervetuloo! Kay sisaan toki! Kysees' ei oo neuleblogi.



perjantai 13. heinäkuuta 2012

Muu akuutti tai ohimeneva psykoottinen hairio ja sen vaikutus arviointikykyyn



Naisellisen herkka ja moitteettoman siveellinen mieleni on taas syvasti jarkkynyt. Olen jo pidemman aikaa seurannut kiinteasti kosmetiikkateollisuuden uusia tuulia ja pannut teravasti merkille, kuinka meikkisavyja markkinoidaan menestyksellisesti niita kuvailevien nimien avulla. Suomalaisen Lumenen luonnonlaheiset nimet ovat aina olleet sydantani lahella. Luomivarisavyt ” Hangen Kimallus”, ”Revontulia” ja ”Silokalliot” saavat mieleni lentamaan vikkelasti kotimaani luontoon ja sen hehkeyteen, kun yritan samalla loihtia kasvoilleni samanlaista hankien kimallusta ja kallion silopintaa, kuin tuotteessa luvataan. Mutta nyt sisintani on kohdannut totaalijarkytys! Eraan tunnetun kosmetiikkamerkin huulipunan varisavyn nimi on ”Orgasm”. Haluaisinkin nyt kysya, kenen ilme pysyy peruslukemilla, kun han menee ostamaan kosmetiikkaosastolta orgasmin varista huulipunaa?

Olenkin jo esitellyt aiemmin blogikirjoituksissani mielipiteitani markkinoinnista seksin avulla. Mainonta kietoo salakavalasti ihmisen mielen valheellisuuden vaippaan ja manipuloi hanta uskomaan, etta kayttamalla mainostettavaa tuotetta hanen elamansa saa aivan uuden suunnan, johon kuuluu aktiivinen ja menestyksekas sukupuolielama. Minun kay suorastaan saaliksi niita nuoria impyita, jotka joutuvat ensimmaista huulipunaansa ostaessaan vasten tahtoaan vulgaarin sukupuolisanaston kayttajaksi, vaikkei heilla olisi neitseellisyydessaan viela harmainta aavistustakaan taman vasta aviosaatyyn kuuluvan terminologian kaytannonmerkityksesta. Haluaisinkin peraankuuluttaa  todellista tutkimustietoa siita, kuinka meikkisavyjen nimet todellisuudessa vaikuttavat niiden myyntiin. Onko orgasmin varinen huulipuna myyntimenestys, vai  seuraavan kautena huonon menekkinsa vuoksi lopetettavien savyjen listalla?
Olen pohdiskellut asiaa ja haluan nyt kannustaa  kosmetiikkateollisuuden katyreita realismiin.  Sen sijaan etta keskitytaan turhien illuusioiden loihtimiseen ja suoranaiseen ihmisten hoynayttamiseen katteettomien lupausten avulla,  tulisi sen sijaan olla rohkea, poiketa trendikkaasta linjasta ja omaperaisesti valita opettavaisempi lahestymistapa kosmetiikan myynninedistamisessa. Mielestani ”orgasmin” varisen huulipunan nimi voisi olla realistisesti ”Kuppa”, tai ”Herpes”. Muutkin sukupuolitaudit ajavat saman asian. Jos asiaa viedaan pidemmalle, huomaamme tahan paivittaisen kulutustuotteen laajalle levinneeseen  kayttoon piileytyvan oivallisen kansalaisten valistusmahdollisuuden. Miksi pitaytya sukupuoliterminologiassa, kun tautimaarityksia on satamaarin? Huulikiilto voisi olla vienosti ”Vyoruusu” tai miksei vaikka ”Muu maarittelematon ummetus” puhumattakaan ”Pernapaiseesta” tai ”Kynsisilsasta”!
Suomalaisen kirjallisuuden ystavana tulee vaistamatta mieleeni myos loputtomat mahdollisuudet kirjallisen tietouden levittamisesta  kosmetiikan avulla. Suomalaisista merkkiteoksista saisi takuuvarmasti hyvan boostin myynnille! Kuinka romanttista olisi levittaa poskilleen punaa, jonka nimena olisi ”Juhannustanssit”! Smoky-eyes onnistuisi tietysti varisavylla ”Tuntematon sotilas”. Murretun vihrean luomivaripaletin nimi olisi ”Pylkkas-Konsta mehtaamassa”! Mysteerista lumoa toisi elamaan luomikyna nimella ”Suloinen myrkynkeittaja”.  Puhdistusainesarjan nimen on jo Sofi Oksanen valitettavasti mennyt omimaan itselleen, joten  puhdistus –sanan kayttamista kannattaa tast’edes rajoittaa rasittavien tekijanoikeusoikeudenkayntien valttamiseksi.
Toteankin,  luomillani ”Honkien huminaa” ja poskillani ”Kuulaus”, etta joskus kylla suomalaisten varisavyjen nimet ovat mielestani hieman liian arkisia kansainvalisessa mittakaavassa. Esimerkiksi ”Marjasuolla” tai ”Maa kuurassa” eivat valttamatta avaudu saaoloistamme tietamattomille kansakunnille. Lieneeko tassa syy Lumenen suppeaan vientiin.  Todennakoisesti .
Harantappoase?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti