Tiedan lukijakuntani odottavan kieli pitkalla alykkaita kulttuurikatsauksia uudesta asemapaikastani. Sellaisia itsekin odotellessani esittelen teille hieman Dubain liikennekulttuuria. Siihen liittyen olen laatinut hyodyksenne tyypillisen tiellaliikkujan luonneprofiilin.
Koska ihastuin itsekin suunnattomasti kykyyni tehda karkeita yleistyksia viihdemusiikin saralla, aion ehdottomasti jatkaa samaa linjaa ja jakaa paikalliset tiellaliikkujat torkeasti seuraavanlaisiin kategorioihin:
1) Tama arviolta 60% autoilijoista kattava ryhma koostuu expat-asukkaista, joilla on valkoinen katumaasturi ja ajokortti. He ovat oppineet maan tavoille liikennekayttaytymisessa ja parjaavat jo suhteellisen hyvin seitsenkaistaisella moottoritiella aamu- ja iltaruuhkassa. He tietavat jo, etta halutessaan vaihtaa kaistaa miljoonan auton seassa jonon liikkuessa mummovainaan kavelyvauhtia, voi sen tehda ainoastaan kiilaamalla kiinni viereiseen autoon, etsimalla katsekontaktia kuljettajaan, jonka toivoo tehokkuuden vuoksi olevan vastakkaisen sukupuolen edustajan, muttei kuitenkaan siviilipoliisin, seka valayttavan valloittavimman hymynsa. Ja katso - tilaa jarjestyy kuin taikasauvan iskusta! Ongelmallisinta on paattaa, kuinka toimia, jos viereisen auton ikkunat ovat lainvastaisesti mustat kuin huussin rei'at. Silloin valveutunut autoilija alyaa katevasti ujuttaa autonkeulansa poikittain kahden viereisen auton valiin. Ei valia, vaikka torvet soivat raivokkaasti ja kaksi kaistaa tukkeutuu valiaikaisesti. Tallaisissa tilanteissa valkoisen maasturin kuljettaja ei masennu, vaan muistaa, ettei han ole yhtaan huonompi ihminen kuin toisetkaan ja ymmartaa toimintansa olevan vain kansalaisoikeuksien hyodyntamista ja siita seuraavien lahimmaisten karsimysten vain ohimeneva haitta, joka loppujen lopuksi koituu kaikkien yhteiseksi hyodyksi.
2) Toisen ryhman, arviolta 30%, muodostavat autoilijat, jotka ovat alkuperaltaan intialaisia tai pakistanilaisia. Heidan ajokkinsa ovat poikkeuksetta koristeellisia kuorma-autoja tai pick-up -tyyppisia ajoneuvoja ja he ovat ratissa virantoimituksessa. Tyypillista heille on voimakkaasti hamartynyt kasitys liikennesaannoista. Tama koskee erityisesti arvaamatonta kaistanvaihtoa kovassa vauhdissa ja muutenkin vilkunkayton rajoittuneisuutta. Tarkeinta heille tuntuu olevan se, etta auton etu- ja takapuskureista roikkuu runsaasti koriste-esineita ja tuulilasi seka kojelauta on dekoreerattu lukuisin varikkain kukka-asetelmin. Mikali he sattuvat olemaan asioilla yksityisautoilun merkeissa, heidan kulkuneuvonsa erottuu silti voimakkaasti joukosta niiden ollessa ialtaan muuta autokantaa noin 30 vuotta vanhempaa tai ajokin varin ollessa kiinnostavasti kaksioasainen. Yksityisautoiluosaston tyypillinen edustaja on tiukasti rattia kiinnipiteleva ainakin 60-vuotias intialaistati, joka ajaa huivi silmillaan vasemmanpuoleisinta kaistaa 60 km/h. Katson parhaimmaksi kiertaa taman ryhman edustajat kaukaa heidan suuren onnettomuusriskinsa vuoksi.
3) Kolmannen ryhman jasenia nakee usein, mutta vain silmanrapayksen ajan. He edustavat arviolta 10% koko autoilijakunnasta, mutta aiheuttavat paljon keskustelua yleisonosastopalstoilla seka nostavat jyrkasti alueen liikenneonnettomuuskuolematilastoja. Kyseessa on lahes poikkeuksetta kantavaestoon kuuluva 18-vuotias mieshenkilo, joka on juuri saanut isukilta synnttarilahjaksi Maseratin tai Lamborghinin. He ovat nuoria idealisteja, jotka ajattelevat elaman olevan suuri seikkailu, josta selviaa aina voittajana. Sen vuoksi he eivat eparoi ajaa yli 200 km/h aina, kun se vain on mahdollista, haastaa viereiset autoilijat kiihdytyskilpailuun ja etevimmat harjoitella yleisilla moottoriteilla actionfilmeista tuttuja kohtauksia, kuten kahdella pyoralla ajoa. Herra heita hyvasti siunatkoon.
4) Tama paikallisista lapsiperheista koostuva ryhma lyo allikalla paatuneimmankin ruuhkassaistujan. Heille on luonteenomaista jalkikasvunsa palvominen ja viihdyttaminen keinoja kaihtamatta. Koska pulmuset ovat tottuneet saamaan aina kaiken halajamansa, joutuvat vanhemmat tekemaan runsaasti myonnytyksia lastensa tylsistymisen estamiseksi yksitoikkoisen ajomatkan aikana. Siita syysta he avaavat yleensa kaikki ikkunat, jotta auton sisalla vapaasti kirmaavat lapsukaiset voisivat roikkua vyotarostaan asti ulkona. Tama ei usein kuitenkaan riita lapsikultien tylsistymisen ehkaisemiseksi. Silloin rakastava vanhempi huomaa parhaimmaksi ottaa vaippaikaisen syliinsa kuljettajan paikalle. Tahan eleeseen tenava yleensa ihastuu ikihyviksi, eika paasta otettaan ratista koko matkan aikana. Reissu siis pelastuu kaksivuotiaan ohjastaessa luksusmaasturia rikkoen nopeusrajoituksia sisarten roikkuessa riemusta kiljuen kattoikkunasta Dubain tummenevassa yossa.
5) Tama suhteellisen uusi ryhma on putkahtanut esiin vastalauseeksi ryhmalle 4. Kyseessa on eurooppalaisista aideista koostuva toivottomaan tehtavaan itsensa kaulaansa myoten sotkenut aanekas joukko, joka edustaa noin promillea autoilijoiden kokonaismaarasta. Heidan elamantehtavansa on saada paikallinen vaesto ymmartamaan, etta autossa olevaa hairitsevaa lisavarustetta nimeltaan turvavyo on hyodyllista kayttaa. He kampanjoivat sinnikkaasti asiansa kanssa facebookissa, paikallisradiossa ja sanomalehdissa sen aiheuttamatta kuitenkaan minkaanlaisia muutoksia turvavyon kayttamisessa.
Kuten muidenkin kuuluisten ja suosittujen ihmisten keskuudessa on tapana, haluan pitaa yksityiselamani visusti omana tietonani, enka koskaan paljasta liikaa detaileja omasta elamastani. Teen nyt kuitenkin harvinaisen poikkeuksen, jotten ruokkisi turhaan itsestani kuvaa sulkeutuneesta ja umpimielisesta persoonallisuudestani ja paljastan kuuluvani autoilijana ryhmaan 1 silla erotuksella, etta autoni on musta.
Koska ihastuin itsekin suunnattomasti kykyyni tehda karkeita yleistyksia viihdemusiikin saralla, aion ehdottomasti jatkaa samaa linjaa ja jakaa paikalliset tiellaliikkujat torkeasti seuraavanlaisiin kategorioihin:
1) Tama arviolta 60% autoilijoista kattava ryhma koostuu expat-asukkaista, joilla on valkoinen katumaasturi ja ajokortti. He ovat oppineet maan tavoille liikennekayttaytymisessa ja parjaavat jo suhteellisen hyvin seitsenkaistaisella moottoritiella aamu- ja iltaruuhkassa. He tietavat jo, etta halutessaan vaihtaa kaistaa miljoonan auton seassa jonon liikkuessa mummovainaan kavelyvauhtia, voi sen tehda ainoastaan kiilaamalla kiinni viereiseen autoon, etsimalla katsekontaktia kuljettajaan, jonka toivoo tehokkuuden vuoksi olevan vastakkaisen sukupuolen edustajan, muttei kuitenkaan siviilipoliisin, seka valayttavan valloittavimman hymynsa. Ja katso - tilaa jarjestyy kuin taikasauvan iskusta! Ongelmallisinta on paattaa, kuinka toimia, jos viereisen auton ikkunat ovat lainvastaisesti mustat kuin huussin rei'at. Silloin valveutunut autoilija alyaa katevasti ujuttaa autonkeulansa poikittain kahden viereisen auton valiin. Ei valia, vaikka torvet soivat raivokkaasti ja kaksi kaistaa tukkeutuu valiaikaisesti. Tallaisissa tilanteissa valkoisen maasturin kuljettaja ei masennu, vaan muistaa, ettei han ole yhtaan huonompi ihminen kuin toisetkaan ja ymmartaa toimintansa olevan vain kansalaisoikeuksien hyodyntamista ja siita seuraavien lahimmaisten karsimysten vain ohimeneva haitta, joka loppujen lopuksi koituu kaikkien yhteiseksi hyodyksi.
2) Toisen ryhman, arviolta 30%, muodostavat autoilijat, jotka ovat alkuperaltaan intialaisia tai pakistanilaisia. Heidan ajokkinsa ovat poikkeuksetta koristeellisia kuorma-autoja tai pick-up -tyyppisia ajoneuvoja ja he ovat ratissa virantoimituksessa. Tyypillista heille on voimakkaasti hamartynyt kasitys liikennesaannoista. Tama koskee erityisesti arvaamatonta kaistanvaihtoa kovassa vauhdissa ja muutenkin vilkunkayton rajoittuneisuutta. Tarkeinta heille tuntuu olevan se, etta auton etu- ja takapuskureista roikkuu runsaasti koriste-esineita ja tuulilasi seka kojelauta on dekoreerattu lukuisin varikkain kukka-asetelmin. Mikali he sattuvat olemaan asioilla yksityisautoilun merkeissa, heidan kulkuneuvonsa erottuu silti voimakkaasti joukosta niiden ollessa ialtaan muuta autokantaa noin 30 vuotta vanhempaa tai ajokin varin ollessa kiinnostavasti kaksioasainen. Yksityisautoiluosaston tyypillinen edustaja on tiukasti rattia kiinnipiteleva ainakin 60-vuotias intialaistati, joka ajaa huivi silmillaan vasemmanpuoleisinta kaistaa 60 km/h. Katson parhaimmaksi kiertaa taman ryhman edustajat kaukaa heidan suuren onnettomuusriskinsa vuoksi.
3) Kolmannen ryhman jasenia nakee usein, mutta vain silmanrapayksen ajan. He edustavat arviolta 10% koko autoilijakunnasta, mutta aiheuttavat paljon keskustelua yleisonosastopalstoilla seka nostavat jyrkasti alueen liikenneonnettomuuskuolematilastoja. Kyseessa on lahes poikkeuksetta kantavaestoon kuuluva 18-vuotias mieshenkilo, joka on juuri saanut isukilta synnttarilahjaksi Maseratin tai Lamborghinin. He ovat nuoria idealisteja, jotka ajattelevat elaman olevan suuri seikkailu, josta selviaa aina voittajana. Sen vuoksi he eivat eparoi ajaa yli 200 km/h aina, kun se vain on mahdollista, haastaa viereiset autoilijat kiihdytyskilpailuun ja etevimmat harjoitella yleisilla moottoriteilla actionfilmeista tuttuja kohtauksia, kuten kahdella pyoralla ajoa. Herra heita hyvasti siunatkoon.
4) Tama paikallisista lapsiperheista koostuva ryhma lyo allikalla paatuneimmankin ruuhkassaistujan. Heille on luonteenomaista jalkikasvunsa palvominen ja viihdyttaminen keinoja kaihtamatta. Koska pulmuset ovat tottuneet saamaan aina kaiken halajamansa, joutuvat vanhemmat tekemaan runsaasti myonnytyksia lastensa tylsistymisen estamiseksi yksitoikkoisen ajomatkan aikana. Siita syysta he avaavat yleensa kaikki ikkunat, jotta auton sisalla vapaasti kirmaavat lapsukaiset voisivat roikkua vyotarostaan asti ulkona. Tama ei usein kuitenkaan riita lapsikultien tylsistymisen ehkaisemiseksi. Silloin rakastava vanhempi huomaa parhaimmaksi ottaa vaippaikaisen syliinsa kuljettajan paikalle. Tahan eleeseen tenava yleensa ihastuu ikihyviksi, eika paasta otettaan ratista koko matkan aikana. Reissu siis pelastuu kaksivuotiaan ohjastaessa luksusmaasturia rikkoen nopeusrajoituksia sisarten roikkuessa riemusta kiljuen kattoikkunasta Dubain tummenevassa yossa.
5) Tama suhteellisen uusi ryhma on putkahtanut esiin vastalauseeksi ryhmalle 4. Kyseessa on eurooppalaisista aideista koostuva toivottomaan tehtavaan itsensa kaulaansa myoten sotkenut aanekas joukko, joka edustaa noin promillea autoilijoiden kokonaismaarasta. Heidan elamantehtavansa on saada paikallinen vaesto ymmartamaan, etta autossa olevaa hairitsevaa lisavarustetta nimeltaan turvavyo on hyodyllista kayttaa. He kampanjoivat sinnikkaasti asiansa kanssa facebookissa, paikallisradiossa ja sanomalehdissa sen aiheuttamatta kuitenkaan minkaanlaisia muutoksia turvavyon kayttamisessa.
Kuten muidenkin kuuluisten ja suosittujen ihmisten keskuudessa on tapana, haluan pitaa yksityiselamani visusti omana tietonani, enka koskaan paljasta liikaa detaileja omasta elamastani. Teen nyt kuitenkin harvinaisen poikkeuksen, jotten ruokkisi turhaan itsestani kuvaa sulkeutuneesta ja umpimielisesta persoonallisuudestani ja paljastan kuuluvani autoilijana ryhmaan 1 silla erotuksella, etta autoni on musta.
Kyllä autoilu täällä Ranskassa on ihan toista :)
VastaaPoistaKiitos näistä, jos vaikka joskus joutuisi autoilemaan siellä päin.
VastaaPoistaTekstiäsi oli kyllä hauska lukea.
Oikein ihanaista viikonloppua sinne lämpimään:)
Tuota juu, koitanpa ajatella tuota kaikkea huomenna taas tien päällä, jotta en turhia hötkyile, vaikka joku vilkun unohtaakin. Ihana raportti.
VastaaPoistaMahtava analyysi! Mitä kauemmaksi Skandinaviasta,sitä villimpi liikennekulttuuri - tsemppiä tien päälle!
VastaaPoista