Minuun vetoaa vasemmistoradikaalinen lauluperinne.
Pidan kovasti siita brechtilaisesta laulusta, jossa puhutaan oppimisen
tarkeydesta. Ja erityisesti siita, etta se ei koskaan ole liian
myohaista.
Myonnan hankkineeni kadehdittavan laajan yleissivistykseni vasta kauan omien opintojeni paattymisen jalkeen. Olen
tutustunutkin usein ensimmaista kertaa mm. moniin historiallisiin
tapahtumiin vasta lasteni koulunkaynnin alettua. Peruskoulun oppikirjat
ovatkin avanneet minulle suorastaan aivan uuden maailman. Tama johtuu
suurelta osin siita, etta viela lukioaikaankaan en ollut viela taysin
kypsynyt ottamaan vastaan sita suurta tietotulvaa, jota tosin jotkut
muut ikatoverini jostain syysta kykenivat omaksumaan. Tassa kohden
haluan mainita, etta varjelen tarkasti vastuuntuntoisen aidin lailla
omaa jalkikasvuani seuraavilta paljastavilta yksityiskohdilta, jotka
koskevat opiskelumotivaatiotani ja -menestystani. Toivon siksi, ettei
kukaan raukkamaisesti vasikoi naista vahingossakaan lapsilleni. Muuten
esimerkillinen kasvatustyoni valuu hetkessa hukkaan.
Ylioppilaaksi paasemiseni on minulle hieman hamaran peitossa. Vai mita sanotte, Anu,
Virpi, Anssi ja Jyrki? Eikos vaan koulupaiva kulunutkin sukkelasti
laheisessa kahvilassa tupakkia poltellen ja jukeboksia kuunnellen?
Muutamista edellamainituista ystavistani tosin tuli laudaturin
ylioppilaita siitakin huolimatta, etta viettivat runsaasti aikaa
kanssani touhuten kaikenlaista mika olisi ollut parempi jattaa valiin.
Pidin aina koulusta. Siella oli paa-asiassa aika kivaa.
Taidepainotteisen lukiomme kaytavilla oli aina mukavan rempsea meininki.
Olin yleensa lasna kuvaamataiteen tunneilla. Luin kerran jopa
taidehistorian tenttiin. Kielista selvisin keskinkertaisesti kohtalaisen
kielipaani takia. Ruotsin kanssa olin eniten heikoilla jailla. Taman
muistaa edelleenkin karvaasti samanikainen serkkupoikani, jota
hyvantahtoisesti autoin usein laatimaan ruotsin kotiesseita. Tasta
syysta ja korostan etta varsinkin myos muutamasta minusta taysin
riippumattomasta syysta han valitettavasti jai luokalleen. Suurin
haasteeni oli herata aamulla fysiikan kaksoistunnille. Se ei monesti
onnistunutkaan. Lasnaolopakko oli mielestani aivan turhanpaivainen
opiskeluelamaa hairitseva tekija. Osoitin valtavaa luovuutta
oikeuttaakseni poissaolojani. Liityin jehovantodistajiinkin vain
saadakseni vapautuksen uskontotunneista.
Ei ole ihme, etta lapseni
kyselevat asioita, joista en ole koskaan kuullutkaan. Siina taytyy vaan
pitaa pokka eika missaan tapauksessa paljastaa hakeltymistaan. Pojalle
olen tosin rehellisesti tunnustanut, etta minulta on turha kysya neuvoa
matematiikan laksyissa. Arvosanani oli tyly improbatur, tosin aivan
hilkulla. Muiden aineiden kohdalla yritan vahan lasten kanssa tsempata.
Tytto kysyi historiankokeisiin valmistautuessaan mielipidettani siita,
miksi Napolen oikeastaan nousi valtaan. Rypistin uskottavasti otsaani
samalla tavoin, kun olen nahnyt Nicolas Sarkozyn tekevan, kun
poliittinen toimittaja tivaa hanelta tv-haastattelussa miksi juuri hanen
kaudellaan tyottomyys on noussut jyrkasti. Oikeasti mietin kuumeisesti
kuka hemmetti olikaan Napoleon ja milloin han eli? Ennen vai jalkeen
Kristuksen?
Kylla tassa silti on parjatty. Korkeakouluopinnotkin
kunnialla paatokseen saatettu. En silti hapea lainkaan kertoa, etta olen
jo vuosikymmenia kerryttanyt sivistystani paneutumalla ahkerasti
kotimaiseen laululyriikkaan. Eihan ole mikaan salaisuus, etta
viihdemusiikki sisaltaa paljon syvahenkista tietoa merkkihenkiloista ja
tarkeista maailman tapahtumista mm. Tsingis Khanista, Sheikki Ali
Hassanista, salakuljettaja Laitisesta ja Waterloosta. Koen myos, etta
erityisesti suomalainen kansanmusiikki on omiaan kuvaamaan omaa
suhtautumistani elamaan. Varsinkin kertosae ”kiekkumaralla,
kiekkumaralla, kiekkumarallallei!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti